Jobbnl jobb alaktsok, egy varzslatosan tehetsges gyereksznsz, drma s knnyek: mindez egy olyan filmben, amely egy tbb mint szz vvel ezeltt szletett regny alapjn kszlt, mgis meglep aktualitssal kapcsoldik a csaldrl, a gyerekvllalsrl jelenleg szmos fronton zajl diskurzushoz. A Maisie tudja vllaltan egy szemszgbl mutatja be, hogyan hatnak egy kisgyerekre a szlk csatrozsai, de ekzben egyetlen percig sem lesz szjbargs vagy rzelgs.
Furcsa, hogy csak most jutott eszbe valakinek, hogy ebbl a tbb mint egy vszzados Henry James-regnybl filmet forgasson. Mg ennl is furcsbb, hogy a vlsrl, az azt kvet, vgtelenre nyl harcokrl s a kt tz kz kerl gyerek fejben s lelkben kavarg rzsekrl egyltaln regny szlethetett 1897-ben. A legrdekesebb mgis az, hogy a Maisie tudja filmvltozatval gy sikerlt napjainkba tltetni egy trtnetet, hogy azt nem mestersgesen kellett modernizlni, hanem a trsadalomban idkzben lezajlott vltozsok szinte maguk rtk a forgatknyvet, a rendezk (Scott McGehee s David Siegel) feladata pedig az volt, hogy ezeket megfigyeljk s lekpezzk. Na s persze az, hogy az egszbl okos, szp s elgondolkodtat filmet csinljanak.
Julianne Moore s Onata Aprile a Maisie tudja cm filmben
Forrs: Parlux Entertainment
Ez pedig nagyobb kihvs volt, mint gondolnnk, hiszen knnyen bele lehetett volna futni egy prdikl, moralizl kzhelygyjtemnybe. A regny ugyanis, mely a hatves Maisie szemn tszrve mutatja be a vls utni esemnyeket, mind a szlket, mind j partnereiket lelkileg zlltt, a gyereket eszkzknt hasznl, gtlstalan figurknak brzolja, s a kislny szmra csak az egyedlll, erklcsileg feddhetetlen nevelnt tekinti megfelel gondoznak. Ez a megkzelts azonban ma nem csupn leegyszersten, hanem butn s nevetsgesen hatna. A filmbli szlk, Suzanna, a kiregedben lv rocknekes (Julianne Moore) s a mkeresked Beale (Steve Coogan) ppen ezrt nem klnsen rossz emberek, csak pont annyira nzek, esendek, kicsinyesek s sznalmasak, mint brki ms.
Onata Aprile a filmben
Forrs: Parlux Entertainment
Ma nem azt kell kimondani, hogy a vls rdgtl val, hogy minden elvlt szl gonosz, a mostohk pedig mg nluk is rosszabbak. A rendezk nem arra vllalkoztak, hogy buta tanmesvel lljanak el, inkbb gy dntttek, olyan kzel hozzk Maisie-t a nzhz, hogy vele egytt fedezzk fel, melyik szereplben mi lakozik, s eltletek, kzhelyek s megfellebbezhetetlennek hitt igazsgok helyett csakis az pillanatnyi rzelmi vilga alapjn tljnk. Onata Aprile magval ragad jtkval pr perc alatt megbabonzza a nzt. A legokosabb dnts, ami egyttal fnyvekre repti a filmet a vasrnap dlutni knnyes-bs tvfilmek sznvonaltl ppen az, hogy az esemnyeket az szemvel ltjuk, az flvel halljuk, rajta keresztl, s az ltala befogadni kpes mrtkben szrdnek t hozznk az informcik, s ppen ezrt minden helyzetben vele azonosulunk.
Alexander Skarsgard s Onata Aprile a filmben
Forrs: Parlux Entertainment
Ez az els pillanatoktl gy van: a film belecsap egy nagy veszekeds kells kzepbe, de annak nem halljuk az elejt, a vgt, az okt, a cljt. Ebbl, majd a tbbi ksbbi, sokunknak fjdalmasan ismers veszekedsbl csupn szfoszlnyok rnek el hozznk, pont gy, ahogyan a kislny sem tudja, ppen mirl s mirt veszekszenek a szlei, csak azt, hogy mr megint nem vele jtszanak. Nincs is rtelmk s ttjk ezeknek a vitknak, csupn a gyerekkor lland httrzajt adjk.
Hasonl eszkzkkel dolgozzk meg a nzt azokban a jelenetekben is, amelyekben valamelyik felntt egy szmra fontos dolgot nagy komolyan meg akar trgyalni ezzel az des hatves kislnnyal. Nhny sz utn nevetsgess vlik mindenki: amikor kpmutatan megprbljk elmagyarzni Maisie-nek, hogy mirt lakik a bbiszitter mostantl apuval. Amikor jogi csr-csavarsokat akarnak az nyelvre lefordtani. Amikor a csillagokat is lehazudjk az grl, s vg nlkl hadovlnak mindenfle tvoli tervekrl, csak ppen pont most ne kelljen vele lenni.
Alexander Skarsgard, Onata Aprile s Joanna Vanderham a filmben
Forrs: Parlux Entertainment
Ez a mdszer nem hatsvadsz, hanem iszony hatsos, s furcsa kettsget kelt a nzben, hiszen egytt rznk Maisie-vel, ugyanakkor mgis felntt fejjel prblunk gondolkodni. Maisie-vel ellenttben mi elszr nem bzunk a bbiszitterben (Joanna Vanderham), aki belezg az apba, gyansan mregetjk az anya szvdgleszt j pasijt (Alexander Skarsgård), s forgatjuk a szemnket, amikor ezek ketten sszejnnek. Maisie viszont tudja, rzi, hogy k, itt s most tbbet tudnak neki adni, mint a sajt szlei. s mirt is ne lehetne gy? A film finoman, eleinte szinte szrevtlenl vezet r minket sok gesztus ressgre, lszentsgre. Az anya annyiszor mondja el Maisie-nek, hogy mindennl jobban szereti, hogy gy rezzk, a kislny nlunk mr jval hamarabb tudta, hogy milyen keveset rnek ezek a szavak. Ez az ellentt az olyan gynyren eltallt pillanatokban rajzoldik ki a leglesebben, mint amikor a bri dnts utn, amely szerint Maisie-nek az apjval kell mennie, a szlk szenvedlyesen, elkeseredetten, nem kevs drmaisggal vitznak, csak pp az nem jut eszbe egyikknek sem, hogy Maisie-t hazahozzk az iskolbl.

Onata Aprile s Julianne Moore a filmben
Forrs: Parlux Entertainment
Julianne Moore-nak csodsan ll a htkznapi nygkkel egytt lni nem tud, de azrt szeret anya figurja, Steve Coogan pedig a Philomena utn jabb visszafogott, mgis megrz drmai alaktst nyjt. Jtkuk szp s hiteles, kr, hogy nagyon hamar tltunk rajtuk, s ez egy kicsit elvesz az drmjukbl. Konfliktusaik, ktsgeik tl elvontak ahhoz kpest, ami Maisie-nek most fontos. A gyerek ugyanis nem tvlatokban gondolkodik, nincs meg benne az a kpessg, hogy a messzi jvre szl gretek alapjn ljen: a jelen rdekli, s olyan szli figurra van szksge, akiben megbzhat, aki itt s most ll mellette, legyen ez brki. J lenne ugyan, de nem akarjuk mindenron, hogy Suzanne s Beale megjavuljanak, hogy a vr szava gyzzn, hogy csakazrtis szlk legyenek. Mert van kt msik ember, akinek jobban drukkolunk. Hiszen Maisie tudja, hogy szleinek nem megy mr egytt, nem arrl lmodozik, hogy anyu s apu bkljn ki. Neki apr, de sajt vgyai, lmai, tervei vannak. Hogy idben vigyk suliba, s idben hozzk el, brki legyen is az. Hogy odabjhasson valakihez, ha beteg. Hogy legyen egy teknse. Hogy elmehessen hajkzni.
Sokszor majdnem megszakad a szvnk ezrt a kislnyrt, de amikor vgre – nem ruljunk el, hogy kivel – elmehet hajkzni, nem aggdunk tbb rte.
forrs: Origo
|