A depresszi makacs s valjban kezelhetetlen dolog. Nemcsak a szenved alany lett keserti meg, hanem igazbl mindenkit, aki kapcsolatban ll vele – ezrt az ember a legrosszabb ellensgnek sem kvnja, hogy ilyen llapotba kerljn. m mgis van valaki, akinek soha nem szabadna kigygyulnia belle. Ez pedig Lars von Trier.
Mg alig ocsdtunk fel az Antikrisztus ltal okozott dbbenetbl, a leginkbb 'problms', 'kezelhetetlen' s 'botrnyos' cmkkkel teleaggatott dn rendez mris j alkotssal jelentkezett. Egyik Trier-filmrl sem egyszer beszlni vagy rni, pedig az vek elteltvel egyre kiforrottabb s egyre hatrozottabb lesz, ami a mondanivaljt illeti, mgis egyre nehezebb s fjdalmasabb beszlni rla. Ez all a Melancholia sem kivtel, hiszen megnzse utn nem, hogy rni nincs kedvnk, hanem igazbl mr ltnk elviselse is igen megterhel feladatnak bizonyul, ezrt a knosan letigenl Amlie-rajongknak egyltaln nem ajnlott.
 Remlhetleg semmi jat nem mondok azzal, hogy filmnk a vilgvgrl szl. Mr az Antikrisztus els jelenetre visszautal bevezetben szemtani lehetnk, amint a hevesen kzeled Melancholia bolyg ntrvnyen bekebelezi a Fldet. Rendhagy katasztrfafilmnek is nevezhetnnk, de a trtnet hangslya egyltaln nem a tragdia bekvetkeztn van, hiszen mr j elre tudjuk a vgkimenetelt, ezrt nem az a lnyeg, hogy mi trtnik, hanem hogy milyen t vezet egszen odig (a rendez a Titanichoz hasonltotta – mg merje mondani valaki, hogy nincs humorrzke!).
Lars von Trier: Melancholia / Melanklia (2)
Justine (Kirsten Dunst, aki alaktsrt elnyerte a legjobb sznsznnek jr djat az idei cannes-i filmfesztivlon) s Claire (Charlotte Gainsbourg) testvrek, m nem sok kzs van bennk. Justine slyos depressziban szenved, pedig ltszlag mindene megvan, mgis kptelen brminek is rlni az letben, mg nvre vrbeli n, mindig optimistn tekint a jvbe, bzik abban, hogy hga kpes felplni, kzben pedig sajt csaldjra, frjre (Kiefer Sutherland) s kisfira is figyel. A film els rsze ksrtetiesen emlkeztet Thomas Vinterberg hrhedt Szletsnapjra, csak ezttal Justine botrnyos eskvjnek lehetnk szemtani. A csald apraja-nagyja tkletes reprezentcija a vilg sszes mocsknak, Trier pedig erre a nemes feladatra a sznszmestersg gyngyszemeit vlogatta ssze neknk egy vszonra: megjelenik Charlotte Rampling, a nem kevsb depresszis anya, John Hurt, a nemtrdm, vn kujon apa, Alexander Skarsgård, a tkletes frj, Stellan Skarsgård, a tkletes fnk, Udo Kier, a tkletes rendezvnyszervez s Jesper Christensen, a tkletes gondnok is.
A trtnet msodik felben mr csak kt fhsnnk s Claire kis csaldja marad a kpben, mialatt a Melancholia fenyegeten kzeleg. A hatalmas kk bolyg lland jelensgg vlik az gen, ennek kvetkeztben pedig Justine egyre inkbb elemben rzi magt, mg Claire remnyveszetten prblja meggyzni magt arrl, hogy sem a Fldet, sem az embereket nem pusztthatja el semmi. Hirtelen minden fjdalmasan jelentktelenn vlik, a bekpzelt emberisg elnyeri mlt bntetst, Justine borltsa pedig jogosnak bizonyul – ennl gynyrbb apokalipszisrl nem is lmodhatnnk. A kt nben valjban a rendez kettssge manifesztldik – kiltstalan s kibrndult, de szeretne bzni –, mg a bolyg mr nevnl fogva ironikusan magban hordozza a valdi veszlyt.

Az Antikrisztus-beli Hndel-bettek utn Lars von Trier jbl egy nmet zeneszerz mestermvt hvta segtsgl, mgpedig Richard Wagner Trisztn s Izoldjnak eljtkt. Ez az els alkalom, hogy a rendez ennyire ds zenei alapanyagot hasznl, s br llandan ugyanazok a dallamok trnek vissza, soha nem vlnak elhasznltt vagy unalmass, radsul tkletes sszhangban vannak az operatri munkval s a vgssal is.
Sokan lltjk, hogy Lars von Trier a nagybets Gonosz, hogy maga az Antikrisztus. A Melancholia megtekintse utn ezek az lltsok teljes mrtkben nevetsgess vlnak, hiszen ha brminek is titullni kellene a rendezt, akkor leginkbb egyetlen nvvel illetnm: maga Krisztus. Mi ms lenne, hiszen mindannyiunk fjdalmt elszenvedi, ugyanakkor pedig arra is (prbl) megtant(ani), hogy letnk rtelmt nem msban, hanem csakis nmagunkban kell keresnnk, mg akkor is, ha vgl minden egyformn rtelmt veszti. Trier szenvedse ebben a mmortan gynyr filmben teljesedik ki, mi pedig ttlenl s zavartan rlnk a vilgvgnek...
forrs: Filmtett
|