A slyos depresszival sjtott Lars von Trier szmra e betegsghez legfeljebb az Apokalipszis mrhet. j, Cannes-ban most bemutatott remekmvben meg is gyz errl. GYENGE ZSOLT KRITIKJA.
Lars von Trier jabb depresszidrmjban – melyet az Antikrisztushoz (a filmrl szl kritiknkat l. itt - a szerk.) hasonlan bevallottan nterpija rszeknt ksztett – nem kevesebbet, mint a vilgvgt, a Fld s az let msik bolygval val tkzs ltali teljes elpusztulst teszi meg kiindulpontnak. A film legelejn reklmfots stlusban manipullt ll- s nagyon lelasstott kpekben ltjuk az egsz film sszefoglalst. Mesterklt, de hatsos, poentrozott belltsokban (mintegy a reklmos kreatvknt dolgoz Justine fantzijaknt) srtdik ssze mindaz, ami ksbb trtnni fog, belertve a vgs katasztrft is. Vagyis – s pp ezrt nem spoiler mindez – a dn rendez nagyon hamar biztost minket a film befejezst illeten, gy aztn nem is azon trjk a fejnket, hogy mi fog trtnni, hanem arra figyelnk, miknt jutunk el a vgkifejlethez. A film sajtfzetben von Trier ezt a Titanic-narratvhoz hasonltja: amikor az els utas rteszi a lbt a hajra, mr tudjuk, hogy tragdia lesz a vge, mgis vgignzzk a filmet.
Ez azonban mg csak a dramaturgiai oldal, amelynl sokkal fontosabb – fleg ha a depressszi kutatsaknt rtjk a filmet – a problma pszichikai vetlete. A melankolikus ember elgedetlensge vgtelen maximalizmusbl fakad, az igazi rtkek irnti teljesthetetlen vgybl, abbl a kompromisszumokra val kptelensgbl, amelynek hatsra kptelen elfogadni a mindennl egy csppel is kevesebbet. Ez azonban nemcsak azrt megvalsthatatlan, mert nem lehetsges mindent megkapnunk, hanem elssorban azrt, mert ahhoz, hogy a teljessg elrsrl megbizonyosodjunk, lland ktelyre van szksg; arra, hogy jra s jra megkrdjelezzk, leteszteljk azt, ami van. A folyamatosan mardos ktely pedig nyilvn felrli azt is, aminek egyltaln eslye lehetett volna valdi rtkk vlni: ahogy Justine nszjszakjn lezajlott hzassgtrse (amely kimondatlanul a „ha igazn szerelmes lennk, nem tudnm megcsalni” jelleg maximalista hitbl fakad) elpuszttja a tesztalanyt, nnn – igaz, tkletlen – szerelmt. Mindennek ellenre a film msodik felben slyos depresszis tneteket produkl Justine azrt ders s nyugodt a katasztrfa eltti rkban, mert vgre elszr letben tallt valami magas elvrsaihoz kpest is tkleteset, teljeset, hamistatlanul igazat s valdit. A baj csak az, hogy mindez nem elg a hossz tv boldogsghoz, hiszen amit tallt, nem ms, mint a vgs pusztuls.

A Melancholia kt, egy-egy hsnre fkuszl, nevket cmknt visel egyformn hossz rszre oszlik. Justine s Claire egymstl nagyon klnbz kt nvr. Az elbbi egyre slyosabb depressziban szenved, mg az utbbi a megoldhatatlan problmkat a mindennapok knnyed meglse rdekben elfed, teljesen normlis tpust testesti meg. Az els rszben Justine eskvjt ltjuk, amelyet a „normlis” Claire s dsgazdag frje szervezett a pr fnyz vidki kastlyban. A tkletesre rendezett eskv azonban tbbszr megbicsaklik: a hatalmas luxuslimuzin nem tud befordulni a szk utakon, a pontosan idztett tortavgs eltt a menyasszony hossz frdt vesz, mskor meg azrt, mert ppen rosszkedv. A nvrvel s szleivel folytatott beszlgetsekbl lassan kiderl, hogy az lompr idilli szerelme csupn illzi, Justine valjban – tbbek kzt depresszijnak megszntetse rdekben - csak magra erltette ezt a lpst, azt remlve, hogy a hagyomnykvet gesztussal visszatrhet az „egszsges” emberek sorba.
Az eskv megidzse a filmben elssorban nem az esemny s az ltala kivltott rzelmek miatt fontos, hanem azrt, mert rtusknt az emberi egzisztencia meglsnek egyik fontos stratgijt jelkpezi. A rtusnak vagy nnepnek, ahogy Gadamer lltja, elssorban az idhz van kze: segtsgkkel nem tesznk mst, mint az idt, azaz sajt letnket tagoljuk, osztjuk rtelmes(nek tn) szakaszokra. Vagyis rtusaink letnk elemzshez, megrtshez jrulnak hozz, ltaluk a velnk trtnteket egy elfogadott, rtelmezhet rendszerben tudjuk elhelyezni, el tudjuk hinni, hogy kiltstalanul egyforma mindennapjaink ellenre haladunk valahonnan valahova. Justine ppen ezt prblja elhitetni magval a hzassg elfogadsval, azonban depresszv alkata miatt nem tudja magbl a ktelyt kioltani, s vgl az elgedetlensgbl fakad folyamatos kutatssal mg az illzit is tnkreteszi.
A film msodik fele meghatrozatlan idvel, de valsznleg hetekkel-hnapokkal a balul sikerlt eskv utn jtszdik, mikor a mg slyosabban beteg Justine-t Claire-k jra elhvjk magukhoz. A ltogats egybeesik az lltlag a Fldhz nagyon kzel elhalad risbolyg megjelensvel, amelynek megfigyelsre Claire frje nagy lelkesedssel s hatalmas teleszkpokkal kszl. Ekkor a mr a film elejn megismert, elkerlhetetlen vgkifejlet fel halads mellett a kt nvr lelkillapotnak ellenttes irny fejldse lesz fontos. Claire attl tart, hogy azoknak az elemzseknek lesz igazuk, melyek szerint tkzs lesz a tallkozs vge, ezrt egyre ersebb, vgl mr hisztrikus flelem alakul ki benne. Justine ezzel szemben a msodik rsz folyamn, a katasztrfa kzeledtre egyre inkbb erre kap, mondhatni meggygyul. Mg ugyanis Claire szereti az lett, ezrt van vesztenivalja, addig Justine vgre igazolva ltja hossz vek kiltstalansgt s pesszimizmust, s az „n megmondtam” elgedettsgvel tekint a megllthatatlanul a Fld fel szguld gitestre.
Mivel a Melancholia vgkifejlett nagyon hamar megismerjk, az elkpeszten gazdag, ezernyi apr rszlettel teli filmben nem a trtnsek irnyt kell nyomozni, hanem lezajlsuk hogyanjra kell figyelni. Lars von Trier erre pedig mind a film kpi vilgval, mind a remek sznszvlasztssal tg lehetsgeket teremt. Kt tpus kpkompozcit hasznl: a statikus, nagyon belltott, zenei alfestssel mkd „reklm” snitteket, s a Dogma legjobb korszakra emlkeztet, ugrvgssal sszeillesztett kzikamerzst keveri. Az eskv jeleneteiben pldul mintha Vinterberg Szletsnapjt ltnnk, csak itt mg a pszichs traumt kivlt ok felfedezsnek (s ezltal megoldsnak) lehetsgt, remnyt sem kapjuk meg. Pards a szereposzts, len az Antikrisztusban mr egyszer sajt hatrait meghalad, most viszont rendkvl finoman rnyalt karakterbrzolst megvalst Charlotte Gainsbourg-ral. A sznszeivel mindig nagyon specilis viszonyt kialakt Lars von Trier legjabb felfedezse azonban a nagyon ms szerepekhez szokott Kirsten Dunst, aki felhtlen arcval kpes megjelenteni a boldogsg mzt savknt lemar, mlybl felbukkan depresszit. Ironikus gesztus a dn filmes rszrl Kiefer „Jack Bauer” Sutherland bevlogatsa, aki korbbi szerepeire emlkezteten hozza a kemny, magabiztos, optimista amerikait, de csak addig, amg nem rzi magt veszlyben: ahogy kiderl a baj, annyi er sincs benne, mint az ltala annyira lenzett depresszis Justine-ben, s azonnal sszeomlik.
Lars von Trier a fantasztikus Dogville sikervel elindtott s a csaldst jelent msodik Manderlay kudarcval abbahagyott Amerika trilgia utn – tbbek kzt az t nhny ve sjt depresszi s az ettl valsznleg nem fggetlen katolikus hitre trs miatt – j utakra indult. Az Antikrisztus felems, szmomra tl misztikus erszaktortrja utn ezttal pszichikai megfigyelseiben is rdekes, koncepcijban rendkvl kidolgozott, a nmet barokk drma mfajra, a Trauerspiel-re nyltan clz, utalsokban rendkvl gazdag remekmvet hozott ltre.
forrs: Revizor
|