Lars von Trier azt grte, hogy egy gynyr filmet hoz idn a Rivirra, ami a vilgvgrl szl. Ezt az grett maradktalanul betartotta, csak elfelejtette jelezni, hogy elbiggyeszt egy msik filmet is, ami leginkbb a Dogma-mozgalomra kacsint vissza. J hr azonban, hogy az els rnzsre ssze nem ill kt film (azaz kt rsz) egyarnt kivl, radsul nmi gondolkods utn arra is rjhetnk, hogy mirt tartoznak ssze.

A Melancholia kt nvr trtnete, pr nappal a Fld s a cmszerepl bolyg sszetkzse eltt. Justine (Kirsten Dunst) pp hzasodni kszl, de instabil s depresszira hajlamos, mg nvre, Claire (Charlotte Gainsbourg) enyhn kontrollmnis, de mindennl fontosabb szmra a csaldja. A kt testvr teljesen eltren reagl a vilgvge kzeledtre, de ennyire ne szaladjunk elre, hiszen eltte a filmvsznon ltott legfurbb eskvk egyikn megismerhetjk egsz habkos famlijukat. A szereposzts lttn minden filmrajong a nylt csorgathatja, hiszen a von Trier-veternnak szmt Stellan Skarsgardon (radsul a True Blood-bl ismert fia, Alexander is lthat az egyik fontos szerepben) s Udo Kieren (pardsan kattant tlet volt t megtenni a hivatsos eskv-szerveznek) kvl itt van brilins mellkszerepben Charlotte Rampling, John Hurt s Kiefer Sutherland is.
Hogy von Trier mindig a lehet legjobbat hozza ki sznszeibl, ott is megmutatkozik, hogy az izg-mozg kzikamera telhetetlenl idzik az arcukon, de nincs egyetlen hamis rezdls, fintor sem, mindegyikk karaktere kpes a rendelkezskre ll pr percben is kiteljesedni, rdekess vlni. Mondanom sem kell, hogy a kjesen knos lakodalomban Kristen Dunst is jobb, mint valaha, br lehetetlensg nem eljtszani a gondolattal, hogy milyen lett volna a Melancholia, ha az eredetileg kiszemelt (s sszessgben lnyegesen izgalmasabb sznszn) Penlope Cruz kapja meg vgl a fszerepet.
A htkznapibb embernek feltntetett nvrt alakt Gainsbourg szerepe hltlanabb, egyrszt mert lnken l mg bennnk kompromisszumot nem ismer, btor jtka az Antikrisztus-bl (amirt kt ve itt Cannes-ban a legjobb ni alakts djat is elnyerte), msrszt pedig a film msodik felben kerl eltrbe, amikor sokkal kevesebb minden trtnik, mint a lagzin: lnyegben csak vrjk az elkerlhetetlennek tn apokalipszist.
A vilgvge filmes brzolsa ltalban koszos s lehangol, von Trier azonban lenygz kpekkel dolgozik s esze gban sincs megcsappant szereplgrdjt elvinni a csodsan zldell kastlykertbl s golfplyrl. A festmnyszer kpek az Antikrisztus ltvnyvilgt idzik (klnsen a hull jges s a szabadban meztelenked fhsn - Kirsten Dunst egyszer azt nyilatkozta, hogy csak Almodvar kedvrt lenne hajland levetkzni, de gy ltszik a spanyol rendez mzsja ltal visszautastott szerep kapcsn is elmlt a szemrmessge) de rpke kt v elteltvel egybknt risi vltozs rzkelhet a meglepetsekre mindig kpes rendez stlusban.
Nyoma sincs a szenzcira hes provokatrnek a kamera mgtt (ezt a szokst ezttal csak a sajttjkoztatra tartogatta) aki botrnykelts mg rejti a slyos depresszijt. A Melancholia vgkicsengse lehet brmilyen negatv, akkor is egy magabiztos, jra nmagra tallt rendez izgalmas s rett munkja, ami egy eddig is nagyon magas sznvonal filmogrfia jabb cscspontja.
forrs: Origo
|